Tema 2 - hur lätt är det att välja nyttigt?
Vårt andra faktaområde till projektarbetet handlar om hur svårt (eller lätt) det är att hitta nyttiga alternativ när man är på språng i det vardagliga livet. Vi har därför valt ut två matvarubutiker, två caféer och två ”kiosker” och spanat in deras nyttiga utbud. Hur ser det ut egentligen?
♪ ICA har avdelningen med fika placerad direkt vid ingången och även korgar med impulsvaror på extrapris, vilket ökar risken för att något onyttigt slinker ner i vagnen. Grönsaksavdelningen höjer dock betyget då den är både stor och varierad. Hälsohyllan har också ett ganska brett utbud, men ligger på en otroligt dum plats där den är svår att hitta. Det finns godis som lockar i hela butiken!
♪ HEMKÖP har en väl tilltagen frukt- och grönavdelning placerad direkt vid ingången och ett stort utbud av nötblandningar. Doften av nybakat och julgodiset på extrapris bredvid bananerna gör det dock aningen svårare att tänka grönt. Det är bra med en salladsbar mitt i butiken, dock skulle den kunna vara betydligt fräschare och mer varierad. Den s.k. hälsokosthyllan ligger dold och produkterna är dyra, men ofta är det erbjudanden på dessa.
♪ PREEM hade bars och nötmixer direkt vid ingången, men utöver det finns inte så mycket mer att erbjuda. I dryckesväg finns dock både ett stort antal smaker på mineralvatten och proteindrycker. Mycket ”lockvaror” i form av godis och fika vid kassan.
♪ PRESSBYRÅNS hylla med bars, knäckebröd och nyttiga frallor direkt vid ingången ger ett positivt intryck. Utbudet av dryckesalternativ till läsk är relativt stort. Dock finns det även här mycket onyttigt som lockar till impulsköp.
♪ SKOLCAFÉT säljer minimorötter, rågfrallor, knäckebröd och mineralvatten, men inte så mycket mer i nyttig väg. Har alltid nybakat fika placerat direkt vid diskens början. Minimorötterna är dock en hit som borde finnas på fler platser!
♪ BERNARDS hade ganska dåligt utbud när det gällde nyttigt fika. Det fanns en så kalla ”GI-kaka” i mörk choklad, men i övrigt bara en del rågfrallor. När det gäller lunch var många rätter ”halvnyttiga” – grundtanken var god, men tillbehör som chips eller ljust bröd drog ner betyget.
Vad kan vi då dra för slutsatser av det här? De flesta butiker har samma bassortiment med knäckebröd, nötter och bars men bjuder inte på så stor variation. På caféerna fanns dock vissa ljusglimtar som visar att de har försökt tänka till, som med GI-kakan på Bernards eller minimorötterna i skolcafét.
Hur tycker vi att det borde vara? Ett psykologiskt experiment visade att man genom att märka varor med gröna, gula och röda lappar bidrog till att människor i betydligt större skala valde de nyttigare alternativen. Nu har butikerna som ingår i stora koncerner kanske inte så mycket att säga till om själva när det gäller det här, men genom att bredda utbudet av nyttiga mellanmål och kanske införa färgmärkning av varor skulle man underlätta markant för sina kunder.
Tidigare i veckan besökte vi även hamburgerkedjan MAX, som hade ett förvånansvärt stort utbud av alternativa menyer i form av hamburgare utan bröd, morötter, äppelskivor, bönsallad etc. Café Adelante här i Jönköping serverar små skålar med nötter, smoothies och fruktsallad, och mer komplicerat än så här behöver det faktiskt inte vara. Som ”nyttig” vill man bara kunna följa med sina vänner och fika och faktiskt kunna ta något annat än en kaffe eller ett glas vatten. Vi hoppas att det blir mer lättillgängligt i fortsättningen då onyttiga alternativ oftast prioriteras främst för deras billiga priser.